Papakoe

Papakoe on emättimestä ja kohdunkaulan alueelta otettava solunäyte, jota käytetään kohdunkaulansyövän ja sen esiasteiden tutkimiseen. Papakoetta voidaan käyttää apuna myös emätintulehdusten syyn selvittämisessä.

Miksi papakoe tehdään?

Näytteistä seulotaan kohdunkaulansyöpään ja syövän esiasteisiin viittaavia solumuutoksia.

Tavoitteena on löytää hyvissä ajoin hitaasti kehittyvän kohdunkaulansyövän esiasteet, jolloin varsinaisen syövän syntyminen voidaan estää tehokkaan hoidon avulla.

Kuinka usein papakokeeseen?

Kohdunkaulan syövän seulonta toteutetaan Suomessa asetuksen mukaisesti, mihin naiset saavat kutsun viiden vuoden välein 30–60 vuoden iässä.

Nykyisin seulonnassa käytetään yhä useammin HPV-testiä, jonka tarkennustutkimuksena tehdään tarvittaessa papakoe.

Papa-koetta ei kannata ottaa vuosittain, jos sille ei ole aihetta. Kun seulonnan yhteydessä otettu tulos on normaali, seulontaväliksi riittää 5 vuotta. Jos irtosolunäytteestä tehdyssä papa-kokeessa todetaan lieviä muutoksia tai HPV-testin tulos on positiivinen, uuteen testiin kutsutaan 1–2 vuoden kuluttua.

Näytteenoton tiheydestä kannattaa neuvotella oman gynekologin kanssa. On tilanteita, joissa tiheämpikin näytteenotto on järkevää.

Milloin papakokeeseen kannattaa tulla?

Gynekologisen tutkimuksen lisäksi papakoe on erityisen tärkeä, jos sinulla:

• Esiintyy ylimääräistä veristä tai muuta vuotoa
  • Esiintyy yhdynnänjälkeistä veristä vuotoa
  • Epäillään papilloomavirustulehdusta tai muuta gynekologista tulehdusta
  • Todetaan ulkoiset kondyloomat
  • On aiemmin hoidettu kohdunkaulansyövän esiaste, jolloin on syytä tutkia papa-näyte vuosittain kunnes gynekologi arvioi uudestaan tarvittavaa tutkimuksien väliaikaa.
  • Edellisestä tutkimuksesta on pitkä aika, tai joukkotarkastus on jäänyt väliin.

Huomioi ettei sukupuolitaudit näy papakokeessa.

Miten valmistaudut papakokeeseen?

Papakokeeseen ei tarvitse valmistautua mitenkään erityisesti.

Emätinvoiteita tai -puikkoja ei kannata käyttää pariin päivään ennen papa-koetta.

Yleensä kokeeseen tullaan kuukautisvuotojen välisenä aikana.

Papakoe voidaan ottaa myös raskauden ja imetyksen aikana.

Ennen papakoetta kannattaa tarkistaa, milloin edellinen koe on otettu ja mikä sen tulos on ollut. Mikäli aiemmin on hoidettu jokin solumuutos, on hyvä myös tarkistaa, milloin hoito on tehty. Voit ottaa näiden aiempien tutkimusten tulokset mukaan vastaanotolle, jotta lääkäri voi kirjata ne ylös.

Näytteenotto

Gynekologisi, lääkärisi tai näytteenottoon koulutettu hoitaja ottaa kohdunsuulta ja kohdunkaulakanavasta pyyhkäisynäytteen pehmeällä harjalla. Harjaa painetaan ja kierretään kevyesti kohdunsuuta vasten.

Oikein tehtynä papa-kokeen ottaminen ei yleensä satu. Jos näytteen ottaminen on aiemmin sattunut tai ollut hankalaa, mainitse asiasta näytteenottajalle ennen toimenpidettä.

Näytteenotto ei siis ole kivuliasta, mutta pientä alavatsan nipistystä voi tuntua.

Näytteenotto kestää vain muutaman sekunnin, ja onnistuu helposti gynekologisen tutkimuksen yhteydessä.

Papa-kokeen ottoa ei tarvitse jännittää, sillä vain meidän kokeneimmat ammattilaiset ottavat näytteitä. Jos näytteenotto pelottaa sinua, voit hyvin sanoa niin näytteenottajalle.

Tarvitaanko lähete?

Kyllä. Papakoetta varten tarvitaan aina lääkärin lähete, johon merkitään muun muassa tiedot kuukautiskierrosta ja aiemmista papa-koetuloksista.

Tulokset

Tulokset tulevat nopeasti alle kahdessa viikossa, ja tulosten tulkinnasta vastaa aina lääkäri. Lääkärisi sopii kanssasi, miten tulokset kerrotaan sinulle. Nykyään on useimmiten tapana, että lääkäri ilmoittaa erikseen vain poikkeavista löydöksistä.

Ajanvaraus

Sairaala Innovassa näytteenottoja tekee gynekologi Rosemarie Iire.

Varaa aika vastaanotolle tästä.

Hinnasto

Katso Sairaala Innovan gynekologi-palvelujen hinnat täältä.