Mastektomia

Mastektomia eli rinnanpoisto

Rintojen tai rinnan poistoon voi olla useita syitä:

• Rintasyövän hoito. Tavallisin hoitomuoto on nykyään rinnan säästävä, plastiikkakirurgisilla menetelmillä tehtävä rintasyöpäleikkaus. Säästävään leikkaukseen liittyy mm. sädehoito vähentämään uusiutumisen riskiä. Joissain tapauksissa tarvitaan kuitenkin radikaali toimenpide, jossa rintarauhaskudos poistetaan kokonaan.
  • Sukupuolenkorjaus
  • Rintasyövän ennaltaehkäisy todetun geenivirheen (brca1 ja 2) vuoksi
  • Rintarauhasen erilaiset muutokset. Rintarauhasen muutoksista esimerkkinä on papillomatoosi.

Tavoitteena rintasyövän hoidossa on aina rintaa säästävä kirurgia. Jos syöpäkasvain on suuri tai kasvaimia on useita, voi rinnanpoistoleikkaus olla välttämätön.

Rinnanpoistoleikkauksen suunnittelussa kannattaa jo arvioida rinnan rekonstruktion eli korjausleikkauksen edellytyksiä ja ajankohtaa. Rintarekonstruktio voidaan tehdä rinnan poiston yhteydessä tai sen jälkeen, kun potilas on toipunut syöpähoidoista.

Sukupuolenkorjauksessa poistetaan molemmat rinnat joko kaksoiskaariviillosta tai sitten nännipihan avauksesta. Sukupuolen korjauksessa tehdään tarkalleen ottaen koko rintakehän maskulinisaatio, vaikkakin rintarauhaset tulevat useimmiten kokonaan poistetuksi. Usein myös nännipihat pienenetään tai asiakkaan toiveesta poistetaan kokonaan.

Rinnanpoistoleikkaus on toimenpide, josta parantuminen vie aikaa.

Vastaanotto ja hoitoarvion tekeminen

Me Sairaala Innovassa aloitamme rintojen poistoon liittyvät hoidot aina hoitoarvion tekemisellä.

Plastiikkakirurgi tekee sinulle henkilökohtaisen hoitoarvion tapaamalla sinut kasvokkain, koska

• Sinä osaat parhaiten kertoa plastiikkakirurgille, mitkä kohdat kehossasi koet haitaksi tai vaivaksi, johon toimenpiteellä tulisi vaikuttaa, ja millaista lopputulosta olet hakemassa.
  • Plastiikkakirurgi osaa suositella tahtotilasi ja tavoitteesi perusteella parhaita hoitomenetelmiä tai niiden yhdistelmiä. Vain tapaamalla sinut voimme tehdä sinulle sopivimman mahdollisen hoitosuunnitelman tavoitteen, kustannuksen, riskitekijöiden ja terveydentilasi kannalta.

Rintojen poisto alkaa aina tapaamisella toimenpiteen tekevän plastiikkakirurgin kanssa. Vastaanotolla arvioidaan lopputuloksena saatava muutos.

Vastaanotolla käydään läpi toimenpiteeseen soveltuvia menetelmiä ja leikkaukseen sisältyviä riskejä. Plastiikkakirurgi voi myös suositella mammografiatutkimusta ennen leikkausta. Lähetteen saat Innovasta. Verikokeita ei tarvita perusterveeltä ihmiseltä.

Vastaanotolla plastiikkakirurgi vastaa kaikkiin toimenpiteeseen liittyvin kysymyksiin.

Vastaanotolla saat paljon tietoa mm.

• Erilaisista hoitovaihtoehdoista
  • Toimenpiteeseen valmistautumisesta
  • Toimenpiteiden kulusta
  • Riskitekijöistä
  • Miten toipumiseen kannattaa varautua kotioloissa
  • Jälkitarkastuksista ja yhteydenpidosta sinun ja toimenpiteen tehneen plastiikkakirurgin välillä koko toipumisesi ajan.
  • Toimenpiteen vaikutuksien näkymisestä

On tärkeää, että olemme täysin rehellisiä toisillemme odotuksista ja niiden saavuttamisesta, valitun toimenpiteen riskitekijöistä ja toipumisprosessista. Parhaan hoitomuodon valinnassa ja suunnittelussa otamme huomioon mm. mahdolliset sairaudet, allergiat ja lääkitykset.

Sairaala Innovassa mastektomia-leikkauksia tekevät

Hoito aloitetaan aina hoitoarvion tekemisellä, varaa sitä varten 30 minuutin vastaanottoaika.

Viisi syytä miksi Innova on sinulle sopiva valinta

1. Turvallinen valinta – Sinusta huolehditaan toimenpiteen suunnittelusta jatkoseurantaan asti.

2. Nopea hoitoonpääsy ja toimiva etävastaanotto

3. Vertailun kestävät hinnat

4. Kokeneet, koulutetut ja vastuuntuntoiset kirurgit ja muut ammattilaiset

5. Sairaalakäyttöön suunnitellut viihtyisät hoitotilat

Mastektomia toimenpiteenä

Rinnanpoistoleikkaus tehdään aina nukutuksessa. Sairaala Innovan oma anestesialääkäri on mukana koko toimenpiteen ajan ja valvoo toipumista heräämössä.

Leikkaus kestää noin 1 tunnin.

Toipuminen

Yleensä toipuminen kestää noin kolme kuukautta, toipumisessa on yksilöllisiä eroja.

Sairaalassa. Kotiudut sairaalasta jo samana päivänä, kun kotiudut, varaamme ajan jälkitarkastukseen noin kahden viikon päähän.

Sairausloma. Plastiikkakirurgi arvioi sairausloman pituuden. Tavallisesti sairausloman pituus on 1–4 viikkoa.

Kotona. Yleisiä ohjeita:

• Suihkussa voit käydä varovasti heti toimenpiteen jälkeen
  • Saunassa, uimassa tai kylvyssä voit käydä vasta kun haavat ovat kokonaan umpeutuneet
  • Deodorantin käyttö vasta sitten kun haavat ovat umpeutuneet.
  • Kevyet kotityöt ja liikkuminen sallittua heti kotiutumisen jälkeen.
  • Liikuntaharrastuksia voi jatkaa noin kuukauden kuluttua.
  • Autolla ajaminen omien tuntemusten mukaan
  • Kipu ja turvotus voi vaikeuttaa liikkumista ja perusasioiden tekemistä ensimmäisten kahden viikon aikana leikkauksesta.
  • Painetekstiilin käyttäminen on suositeltavaa 4–6 viikkoa toimenpiteestä
  • Normaalit arkiaskareet, kuten pukeutuminen, hampaidenpesu ja syöminen, voivat vaatia kotona valmisteluja, ja tarvitset ehkä läheisten ihmisten apua.

Jälkitarkastus. Noin kahden viikon kuluttua leikkauksesta.

Ajanvaraus

Varaa aika haluamallesi plastiikkakirurgille tästä.

Mastetktomian hinta

Katso Sairaala Innovan mastektomia-leikkauksen hinta täältä.