PRP-hoito

Plasma- eli PRP-hoito on monipuolinen hoitomuoto, joka kohentaa ulkonäköä usealla tavalla. Hoidossa iho muuttuu kiinteämmäksi ja kirkkaammaksi

PRP-hoitoa kutsutaan usein myös vampyyrihoidoksi, koska hoidossa käytettävä plasma erotetaan asiakkaan omasta verestä. Tämä plasma sisältää mm. kasvutekijöitä, jotka käynnistävät ihon uusiutumisprosessin, mikä taas tehostaa mm. ihon kollageenituotantoa.

Hoitojen perusteellinen tieteellinen tutkimus on yhä kesken, mutta merkittäviä haittavaikutuksiakaan ei ole maailmalta raportoitu.

Mihin PRP-hoitoa käytetään?

Yleisimpiä syitä hoidolle ovat:

• Ikämuutosten, kuten pienten juonteiden ja ryppyjen silottaminen
  • Ihon kimmoisuuden palautus
  • Arpien tasoitus
  • Aknen hoitaminen
  • Hiustenkasvun edistäminen harventuneilla hiusalueilla.

Tietyin edellytyksin hoidot sopivat myös sairaus-, kipu- ja arpeutumistilojen hoitoon.

Kenelle PRP-hoito sopii?

Hoito saattaa olla hyvä vaihtoehto varsinkin niille, jotka eivät halua ihon täyteainehoitoa synteettisillä aineilla.

Hoito sopii useimmille ihmisille, ja allergiset reaktiot ovat erittäin harvinaisia, koska hoidossa käytettävä plasma valmistetaan asiakkaan omasta verestä.

PRP-hoitoa ei suositella kaikille

Hoitoa ei suositella henkilöille, joilla on

• C-hepatiitti
  • AIDS
  • HIV
  • Verisyöpä
  • Verenohennuslääkettä vaativa sairaus.

Plasmahoitoa ei suositella myöskään raskauden tai imetyksen aikana. Esteenä hoidolle on myös ihotulehdus, huuliherpesrakkula tai ihosyöpä hoidettavalla alueella.

Vastaanotto ja hoitoarvion tekeminen

Plasmahoitoon voi hakeutua suoraan ilman erillistä suunnittelukäyntiä gynekologi Rosemarie Iiren tai plastiikkakirurgi Kristiina Hietasen vastaanotolle. Plasmahoidot voidaan aloittaa myös hoitoarvion tekemisellä. Etenkin silloin hoitoarvio on tarpeellinen, jos olet epävarma, mikä hoitovaihto on paras juuri sinulle.

Plastiikkakirurgi tai esteettisiin hoitoihin perehtynyt gynekologi tekee sinulle henkilökohtaisen hoitoarvion tapaamalla sinut kasvokkain, koska

• sinä osaat parhaiten kertoa lääkärille, mitkä kohdat kehossasi koet haitaksi tai vaivaksi, johon toimenpiteellä tulisi vaikuttaa, ja millaista lopputulosta olet hakemassa.
  • he osaavat osaavat suositella tahtotilasi ja tavoitteesi perusteella parhaita hoitomenetelmiä tai niiden yhdistelmiä. Vain tapaamalla sinut voimme tehdä sinulle sopivimman mahdollisen hoitosuunnitelman tavoitteen, kustannuksen, riskitekijöiden ja terveydentilasi kannalta.

Vastaanotolla käydään läpi toimenpiteeseen soveltuvia menetelmiä ja hoitoon sisältyviä riskejä, ja arvioidaan lopputuloksena saatava muutos.

Vastaanotolla vastataan sinulle kaikkiin toimenpiteeseen liittyviin kysymyksiin.

Vastaanotolla saat paljon tietoa mm.

• Erilaisista hoitovaihtoehdoista
  • Toimenpiteeseen valmistautumisesta
  • Toimenpiteiden kulusta
  • Riskitekijöistä
  • Miten toipumiseen kannattaa varautua kotioloissa
  • Jälkitarkastuksista ja yhteydenpidosta sinun ja toimenpiteen tehneen Plastiikkakirurgin välillä koko toipumisesi ajan.
  • Toimenpiteen vaikutuksien näkymisestä.

On tärkeää, että olemme täysin rehellisiä toisillemme odotuksista ja niiden saavuttamisesta, valitun toimenpiteen riskitekijöistä ja toipumisprosessista. Parhaan hoitomuodon valinnassa ja suunnittelussa otamme huomioon mm. mahdolliset sairaudet, allergiat ja lääkitykset.

Valmistautuminen hoitoon alkaa jo kotona

Omaan ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota vähintään kaksi päivää ennen toimenpidettä.

• Ruokavaliosta tulee jättää kokonaan pois vahva kahvi ja tee.
  • Suositeltavaa on myös juoda päivän aikana kaksi litraa vettä.

Verenohennuslääkkeiden käyttö tulee tauottaa, mutta tauotusta on kysyttävä lääkäriltä.

Toimenpide

Yksi hoitokerta kestää noin tunnin, ja iho puudutetaan voiteella.

Hoito tehdään kolmessa vaiheessa

1. Asiakkaalta otetaan ensin pieni verinäyte, joka asetetaan sentrifugiin (erottelulaite).
  2. Sentrifugissa verestä erotetaan plasma. Plasmaa rikastetaan verihiutaleilla.
  3. Rikastettu, kasvutekijöitä sisältävä plasma pistetään takaisin ihoon injektioneulalla.

Pistosten jälkeen alueelle voidaan tehdään mikroneulaus, ja iho parantaa itse itsensä luonnollisesti, ja tuottaen samalla mm. elastiinia ja kollageenia.

Plasmahoitoa voidaan yhdistää myös esimerkiksi laser- tai leikkaushoitoihin.

Toipuminen

Toipuminen on nopeaa. Plasmahoito kannattaa ajoittaa niin, ettei sinulla ole välittömästi hoidon jälkeen tärkeitä tapaamisia tai juhlia.

Sairaalassa: Pääset lähtemään kotiin heti toimenpiteen jälkeen.

Kotona:

Vältä noin vuorokauden ajan

• hikoilua
  • suihkussa käymistä
  • hoidetun alueen pesemistä
  • saunomista
  • meikkaamista
  • kasvojen koskettelua

Plasmahoidon jälkeen iholla voi esiintyä muutama päivän ajan: ihon arkuutta, punoitusta, turvotusta ja neulauksesta johtuvia pieniä mustelmia iholla.

Plasmahoidon vaikutukset ovat pitkäkestoisia

Hoidon tulokset on nähtävissä 3–4 viikon kuluttua hoidosta.

Paras lopputulos saavutetaan 3–5 kerran sarjahoidolla, ja hoidot tehdään 1–3 viikon välein.

Sarjan jälkeen on hyvä ottaa plasmahoitoa ylläpitona 2–3 kertaa vuodessa.

Sairaala Innovassa PRP-hoitoja tekevät

Hinnasto

Katso Sairaala Innovan pistoshoitojen hinnat täältä.